Pozsonytól Budapestig, utcagyerekből vezérigazgató

Őseim útja, Vajka, Pozsony, Komárom Budapest: Háttér a Szegénységi Bizonyítvány

IMÁDKOZZ HELYETTEM IS ! AZ ÖNÁLLÓSÁG ISKOLÁJA. (BOGYAI FRIGYES)

kisgyerek koromról

A családunk életének alakulásából következett, hogy ránk gyerekekre nem tudtak elég időt szentelni szüleink. Itt nem szeretet hányról, vagy más mai nyavalygásról van szó ! Nagyszülők, rokonok, cselédek nem álltak rendelkezésre, hogy amíg szüleink a család megélhetéséért dolgoztak, felügyeljenek ránk.  gyerekek, fiatalok felénk is csoportokba (galerikba, bandába stb.) verődtek. Ezek valódi közösségek voltak, figyeltek, vigyáztak egymásra. A korösszetétel igen vegyes volt, a kis-felnőttöl a mai értelmbe véve az ovodás korúig terjedt. Együtt játszottunk, fociztunk és mindig figyeltünk egymásra, ha bárki, csak csúnyán nézett egy kisebb gyerekre, a nagyok azonnal ott teremtek....

Gyakran jártunk kirándulni is. A villamos viteldíj nem okozott problémát, hisz a villamos hátulján, utközőjén (tökén) állva ülve utaztunk, ami nem került pénzbe. Az évek alatt egyetlen balesetet se szenvedtünk ! A fölösleges föl-le ugrálás, vagánykodás nem volt jellemző. Két úti célunk volt Zugliget és  Hármas-határ-hegy.

Ez utóbbi volt a kedveltebb, hisz útba esett a Pálvölgyi és a Mátyás hegyi barlang, melyet nem egyszer meglátogattunk. Vagy továbbmenve végig a Szép völgyi úton, a házakat elhagyva,  már telkek, gyümölcsösök egy egy ház következett, végül egy ösvényen eljutottunk egy régi kőbányába A CSENDES VÖLGYBE. Itt minden volt. Egy kis barlangocska, aki akart mászhatott sziklára, hatalmas fenyőfára... szóval ideális játszóhely a mai fogalmak szerint erdei sportpályaként is használtuk. Néha hosszabb túrákat is tettünk, Túl a CSENDES-VÖLGYÖN erdei ösvényeken lejutottunk a későbbi hűvösvölgyi vitorlázó reptér területére, közepén a Vöröskővárral. Itt, talán  homokkő kitermelés emlékeként, vagy az aknavető állásoknak nemrég kivályva kisebb - nagyobb mélyedések voltak, ahol a nemrég folyó harcok emlékeként lehettett "makarónit"(makaróni szerű igen gyorsan égő hadászati anyag) és hasonló a tüzérség által használt anyagokat találni. Ezeket ügyesen megyújtva úgy repültek min a rakéták. A rövidebbek cikkázva, kőrözve emelkedtek a levegőbe. Ezek nem robbantak így veszélytelen szórakozást nyújtottak..

Változatos programmjaink voltak, midig volt elfoglaltságunk, nem unatkoztunk, nem kellett azon törni a fejünket, hogyan lehetne valami  csintalanságot elkövetni.

Volt egy kitűnő közlekedési eszközünk is a házilag barkácsolt golyóscsapágyas ROLLER. Igen egyszerűen elkészíthető, hisz 2 csapágy , két kb: 10-12 cm széles és majd 1m hosszú colos deszka 4 szemes csavar, egy nagy szög egy "tuskó" és néhány tetőléc méretü deszka darabocska és pár db szög, az se baj, ha rozsdás és görbe. A legnagyobb probléma a csapágy beszerzése volt. Nekem ez egyszerűen ment mert mint rendes gyerek mindig illedelmesen köszöntem Csabesz bácsinak aki a háború után megszerezte a roncs motorok begyűjtésének a jogát..  szétszerelve hosszú évekig Ő látta el alkatrészekkel a motorszerelőket. A csapágyakat a házunk használaton kívüli légó pincéjében tárolta, lezsírozva, tipusonként, nagyságrenben szortírozva.. mikor üdvözöltem mindig megkérdezte nincs-e szükségem csapágyra, ha kellett szabadon válogathattam a tipusok között.

Egészen kis koromban még nem volt önálló rollerom, a nagyobb fiúk oldalkocsis rollerén utaztam. Voltak versenyek is. A Margit híddal szemben a budai oldalon meredek szerpentines utak  vannak, itt rendezték a versenyeket. győztesek igen megbecsült jutalmat kaptak 1-két tábla nagy csokoládét. Ott ugyan úgy fogadtak ránk, mint a motor versenyeken. A budapesti zsidóság megsegítésére külföldről csomagokat IKKA csomagot küldtek, benne csokoládéval innen szármzott a győztesnek járó jutalom. Ezeken a versenyeken én is részt vettem mint "mitfárer". Egy alkalommal az egyik kanyarban  a kapaszkodó kiszakadt én kirepültem, a morzsalékos aszfalt ledörzsölte térdeimről, könyökömről a ruhámat és a morzsalék egy része a húsomban maradt. Ez lett volna akisebbik baj. A végén ajakra huppantam, első fogaim begörbültek, mint a cápának.. Természetesen este nagy szidást kaptam. Anyám beállított a mosó teknőbe, hogy a kosztól és a vértől megszabadítson, a kő és aszfalt darabokat pedig csipesszel szedegette ki könyökömből és térdemből, a fertőtlenítést kölnivel (alkohollal) végezte, még sziszegnem se szabadott.

Mivel a témától nagyon elkalandoztam, ugorjunk vissza egy kicsit időben. Nyár volt, a kirándulások időszaka, előző este megbeszéltük, hogy kirándulni megyünk a Hármasra. Valahogy késve érkeztünk és a többiek már elmentek, az utca üres volt. Rövid tanakodás után elhatároztuk, hogy a fiúk után megyünk. Villamossal Újlaki templomig, fel a Szépvölgyi úton , benéztünk a Csendes völgybe, de itt se volt senki. Erdei ösvényen le, irány a Vöröskővár.. Sajnos a fiúkat nem találtuk meg, de keresgélés közben volt időnk "makaróni" és egyéb fontos dolgok keresésére. Mire felocsúdtunk, már esteledett. Amikor az erdőn átvezető ösvényhez értünk, már erősen besötétedett, az utat is alíg láttuk. Egymást bíztatgattuk, de helyzetünk elég kilátástalannak tünt, fel-fel merült bennünk, hogy szüleinket nem látjuk többé. Itt már cak az Ima segít, imádkozzunk.. Én lévén alíg több 4 évesnél még nem tudtam imádkozni, hát megkértem a 6 éves bátyámat, hogy imádkozzon helyettem is. A lélekjelenlétünket nem vesztettük el. Haladtunk tovább az ismerősnek tűnő ösvényen, majd a köves úton, végül kijuttotunk a Szépvölgyi útra... már csak idő kérdése volt, hogy haza jussunk.  Miután már mjdnem 10 óra volt szüleink aggódtak miattunk. A megkérdezett barátok se tudtak rólunk semmit. A ház kapuját 10-kor nem zárták be, a ház apraja -nagyja az utcán volt várva, hogy elő kerüljünk..

folyt köv.

Oldal: Imádkozz helyettem is
Pozsonytól Budapestig, utcagyerekből vezérigazgató - © 2008 - 2024 - csaladunkrol.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...